Als men Hindel bereikt is reeds het meeste gekende gedeelte van de lijn achter de rug.
Het aantal afgelegde kilometers bedraagt 40,118 vanaf Chênée en er werden 50 overwegen overgestoken.
Wij zijn van een hoogte van
71 m in Chênée gestegen naar 318m in Battice, om opnieuw te dalen tot 208 m in Hindel. De hellingen hebben geschommeld van 0 tot 24 pro mille met een maximum van 34 op een korte sectie, te Bois de Breux.
Het kleine station Hindel was het laatste dat op de lijn werd opgericht.
Toen
lijn 24 (Montzen-Visé) in
1914 werd gebouwd, beslisten de Duitsers inderdaad een halte op te richten in "Hombourg-Oost" (herdoopt "Hindel" in 1919) aan de ingang van het station Montzen.
Omdat ze niet de tijd hebben gehad om een reizigersdienst tussen Voeren en Montzen te organiseren, werd de halte "Cheval-Blanc" behouden, 400 m verder gelegen in de richting Plombières.
In 1919 beslisten de Belgische spoorwegen deze af te schaffen ten voordele van Hindel-Haut (L38) en Hindel-Bas: (L24).
Na de oorlog van 1914 werd lijn 24 nog alleen gebruikt voor de dienst van de bevoorradingstreinen en van het teruggewonnen materieel.
Vanaf 1 april 1919 werd een reizigersdienst georganiseerd op de relatie Visé-Montzen, na de oprichting van een sintelperron te Voeren.
Een nieuwe verbinding (meerdere treinen) werd geopend op 1 mei : Tongeren - Voeren.
In het station van de "egel" wordt dan een chef benoemd.
De halte Hindel had een bijzonderheid, die misschien enig was in België : een eenvoudige trap liet de overstap tussen twee boven elkaar liggende lijnen toe. Op een van de bruglandhoofden werd een "huisje"gebouwd, bestaande uit een ontvangstbureau en een kleine wachtzaal voor reizigers.
Vanaf
1946 had Hindel geen personeel meer.
In
1952 werd de sectie Hombourg-Plombières verlaten en verdween de trap.
+ in onze rubriek FOTO'S
Gedurende 5 jaar werd nog enkel het onderste niveau gebruikt.
Het gebouw is vóór 1953 afgebroken.
De perrons van Hindel-Bas en Montzen zijn pas in april 1968 verdwenen. De brug is tot in het begin van de jaren 70 blijven staan.